Thursday, February 23, 2012

My 1st baking Project in UK


Dah tak ingat dah bila buat kek ni...tp memula dpt barang utk 'perang' 1st sekali saya buat kek ni la..Teringat kek cik izu jamu kami waktu kami ziarah dia bulan 1 hari tu..maka saya pun google la resipi kek pisang...Sebenarnya saya dah jumpa resipi yang betul2 saya nak..tp buku yang saya tulis resipi tu hilang mane tah..Akhirnya terpaksa cari resepi yang lain...jumpa la resipi yang ini.

Kek Pisang

Bhn-bahan:

3 biji pisang lenyek(2 cawan teh)
250gm tepung naik sendiri
160gm gula
180gm butter
4 sudu besar fresh milk
3 biji telur
1-2 drops esen pisang
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
a pinch of salt

Cara-cara:

1)Pukul butter dan gula hingga kembang
2) Kemudian masukkan telur yang telah dipukul
3)kacau hingga sebati jer
4)masukkanesen pisang,susu dan mashed banana.Kacau sebati.
5)Akhir sekali masukkan tepung dgn kaedah kaup balik
6)Masukkan adunan kek ke dalam loyang yang telah dilengser dgn butter dan bakar pada suhu 150 darjah celcius selama 1 jam.

Kek ni sedap makan panas-panas..tapi pekena sepotong dua pun dah kekenyangan dah..huhuhu



No comments:

Post a Comment