Thursday, January 26, 2012

Aktiviti di hujung minggu

Tarikh:6 Januari 2012

6 Jan 2012 hari tu,kami ke rumah Izu dan Hisham di Ilfort,London.Sebenarnya dah lama rancang nak pegi rumah diaorang...saja gi lepak..sembang2..dan perabih beras umah depa..hihih..Jadi kami bertolak ke rumah diaorang lebih kurang kul 8 malam.Saje bertolak lewat sbb awal tu kami sibuk membersihkan rumah.Last2 jadi malam jugak..Takpe la..nasib baik tido sana.Kami dok rasa dalam pukul 9mlm sampai sana..tp sekali silap percaturan...jalan jammed..Last2 pukul 10 baru sampai rumah diaorang.Huh..jauh sungguh perjalanan kami...Alhamdulillah..sampai2 je kami dijamu dgn nasi minyak...wah!Terima kasih Izu..sedap sungguh kami makan malam tu..kekenyangan...
Esoknya pulak,7 Jan 2012 tengah dok prepare sarapan...tetiba Izu ajak gi jejalan...mana2 jer asalkan keluar dr rumah..Akhirnya kami bersepakat nak pegi picnic kat Hynault Park.Jadi,lepas breakfast,kami pun cepat-cepat prepare utk lunch pulak..nak bawa bekal pegi ke park.Akhirnya pukul 2 ptg baru kami bertolak ke sana..hahaha.Lunch apa nya..memang dinner dah ni...Sesampai di sana...kami terus cari tempat nak makan.Akhirnya kami bersetuju nak makan tgh padang...Fuh!sejuk toksah cerita..memang tak tertahan..memang nak makan cepat2 jer..Tapi bila makan sejuk2 camtu..tak rasa pun makanan masuk perut..Asyik bertambah-tambah...Anak saya pulak,si Adam ni dalam keta terlena,sedar-sedar dah sampai park,dia menangis..Biasalah penyakit nak dukung dia tu....Dan satu lg saya rasa sbb terlalu sejuk dia tak tahan...Memang sepanjang kami berada di situ...nangis je keja dia...Abah la jadi mangsa kena dukung...heheh.Izzahin yang pada awalnya ok pun last-last menangis kesejukan..huhuh...awalnya kami merancang selepas berkelah kat situ,kami nak pegi Westfield,tapi plan terpaksa ditukar memandangkan anak-anak semua dah menangis tak tahan sejuk,jadi kami pun balik je semula ke rumah Izu selepas berkelah di situ...Yang syoknya saya dan suami dah rancang nak balik ke rumah kami malam tu,tapi dek kerana kepenatan,akhirnya kami buat keputusan tidor lagi sehari kat rumah Izu dan Hisahm....
Esoknya 8 Januari 2012...Izu dan Hisham mengajak kami ke Westfield...Shopping Complex di sana.Starttford,London...salah satu bandar Olimpik...Jadi,selepas sarapan,kami semua berangkat ke sana.Perjalanan cuma mengambil masa 20 min dr Ilford.Apa yang saya kagum,di bandar London ni,memang sistematik sistem parking dia.Sebelum kita nak masuk ke tempat parking tu,dari jauh dah ada signboard bgtau berapa parking yang masih ada...Bila masuk kat tempat parking pulak,once kite park kereta...kat atas kereta ada satu lampu..bila ada keta park..automatik dia akan nyala merah..menandakan dah occupied..so orang dr jauh yang tgh cari parking akan nampak lampu tu..jadi diaorang akan cari yang tempat lampu hijau bernyala jer..canggih kan.Tapi yang kureng sikit sbb saya tgk tapak utk parking tiap2 keta...alahai kecik cinonet....kalau macam keta kami guna..Honda Shuttle memang terlebih parking dr petak dia la...mintak mahap la..sapa suruh buat petak parking kecik2...hehehe.
Apa yang saya boleh cerita pasai Westfield ni...ia sebuah shopping complex yang mirip macam Midvalley...sebijik la..dgn jambatan yang menyambungkan Westfield dgn tube station tu dan layout dalam dia..memang macam dok kat Midvalley..Dalam ni boleh kata semua ada..Butik Zara,Primark,Mark and spencer,Mamas and Papas etc..Pendek kata segala2 nya..kecuali kedai pinggan mangkuk...sbb saya tak jumpa la pulak.
Kami baru mula nak jalan..tp banyak sgt halangan..kejap2 ada yang nak ke toilet...hehehe saya la tu..pastu dah masuk waktu solat...ha!yang bestnya kat sini,ada surau..tp idak le dia tulis surau..namanya Faith Space...Tapi sapa yang nak solat kat sini melainkan orang Islam...Kami pi Solat kat situ dan waktu rasa sangat kagum sbb ditengah-tengah Kota London yang mana majoriti penduduk dia Kristian tetiba ada surau dan kami boleh lihat oarang solat berjemaah..anak saya si nuha pun waku tu menangis nak susu..saya bawa jer dia masuk situ dan menyusu kat dalam surau tu...Ok la kat dalam surau ni ada tempat ambil air semayang...kat satu sudut lain pulak dia sedia kerusi dan partition utk orang berehat..jadi ade je mat saleh yang berehat dok di situ...Yang saya geramnya sbb waktu awal saya menyusukan anak saya takde pulak orang jaga dan tegur tak boleh..sekali time magrib nak solat..tetiba ada orang kulit hitam ni dtg kat saya bgtau jgn nyusu kat situ..itu tempat org rehat..haiya..sama ja..bukan aku kacau org pun..last2 terpaksa akur...
Kat sini..saya baru tahu..rupanya menyusu kat public dianggap rude oleh orang putih..Sbb tu kat shopping2 complex diaorang disediakan tempat utk menyusu...Bila saya fikir balik...tak masuk akal kalau diaorang kata perbuatan tu rude...mungkin bg diaorang rude la sbb diaorang kan memang tak tahu malu....buka baju luas2 ..kalau kita yang pakai tudung ni...kite memang cover2 dan memang tertututp pun dgn tudung..jadi takde masalah...kadang2 saya buat dek ja..asal ada kerusi..saya stop berenti utk menyusu anak di situ.
Perjalanan kami hari tu sronok tapi tak banyak sgt boleh pusing2 masuk kedai...mcm saya katakan tadi.ade jer halangan...kejap2 adam lapar la..hehe..pastu jumpa orang tu orang ni...kenalan saya..kenalan Izu...last-last 2 kedai jer kami sempat masuk ;Primark dan Zara.Tapi tu pun letih yang teramat dah..rasa nak tercabut kaki.
Charge utk parking kami kena hari tu 8 pound..heheh banyak kan..tu pun 2 jam awal free..lepas dua jam tu..kena charge 2 pound tiap sejam..padan la kami sampai dr pukul 12 tengahari lagi..hehe...Kami bertolak balik terus ke rumah kami di Uxbridge selepas berjalan2 kat Westfield..Hari yang sangat memenatkan tapi puas hati:).

KAt bawah ni gambar-gamabar yang sempat kami rakamkan sepanjang minggu ini...

ni kat rumah Izu dan Hisham

zahin bangun tido sambung pulak tido atas sofa..hehehe

zafri sedang makan..nyum2x..sedapnya..

nape sampai lentok2 tu zafri...

hidangan sarapan pg tu..roti jala..

ni pulak kat Park tu

Izu dan saya:)

masing2 sibuk nak makan tu...heheh


Adam tengah nangis nak dukung
org belakang tgh pulun mkn..hat depn dok kalut begambr..hehe

tak habis2 nangis...adam oh adam...

waktu ni kalut nak balik dah..adam nangis..izzahin pun nangis sbb sejuk sgt...



kat bawah ni pulak gambar-gambar kat Westfield Stratfort,London


orang pandang je gelagat kami...hahaha...buat dono jer:P

tu dia mau tak pandang...4 stroller sekali..:D





ni dah letih sgt2 la anak2 ni...



Berenti makan..sib baik bawa bekal nasi goreng..tp beli jugak sikit Filet o Fish kat McD...berani makan sbb dpt prove dr kwn Izu dia kata diaorang asingkan belanga antara yg vegitarian dan bukan vegitarian


No comments:

Post a Comment